
/
RSS-flöde
Avsnitt 7
För fem år sedan startade Magnus Ljungmark företaget Gearwise. Han drev tidigare ett företag som sålde ny teknik och hade upplevt att eventbranschen behövde ett smidigt sätt att handskas med begagnad AV- och scenteknik.
Ny teknik är något som alla i branschen vill jobba med. Däremot ses det inte som särskilt sexigt att hålla på med begagnad. Jag såg ett utrymme att dra igång Gearwise, och eftersom vi redan var etablerade i branschen så var starten supersmidig.
Magnus Ljungmark, managing director Gearwise AB
Efter en rivstart såg företaget ett par lugna år när pandemin slog ner i hela branschen. Även om många av eventföretagaren klarade pandemin utan konkurs så var det ett par speciella år. Magnus kan, så här med händelsen i backspegeln, tycka att det är lite märkligt att Gearwise inte fick mer att göra under pandemin, att inte fler valde att se över sina lager när inga liveevent kunde gå av stapeln.
Det var som om alla bara stängde ner sina företag och gick hem och byggde en altan.
Magnus Ljungmark, Gearwise
Efter pandemin blev det däremot fart. Nu skulle många streamingstudios avyttras.
Gearwise fungerar som mäklare för begagnad AV- och scenteknik och är ensamt i sitt slag i Norden. Men trots att liknande firmor finns runt om i världen har man ändå köpare på många avlägsna platser.
Jag tror vi i Sverige har ett stort förtroendekapital, och det handlar om stora pengar vid den här typen av köp.
Magnus Ljungmark, Gearwise