Att kommunicera är en konst men inget konstigt

Du kommunicerar varje dag. I princip hela tiden. Du vill kanske ha igenom en idé, eller få någon att göra något för dig. Eller så vill du bara berätta hur mycket du gillar det någon gör. Att kommunicera är inget konstigt. Men ska du kommunicera med många på en gång och få så många som möjligt av dem att förstå ditt budskap finns ett par enkla regler.

  • Håll dig till huvudbudskapet! Välj ett huvudbudskap och förtydliga det hellre i fler punkter än att dra in annan information som kanske också är viktig.
  • Håll det kort! Med all information som idag strömmar till oss via sociala medier är det viktigt att mottagaren känner att det är värt att ge just dig de där sekunderna av sitt liv. Kommer du inte till saken direkt finns en stor risk att mottagaren scrollar förbi det viktiga du har att säga.
  • Håll det enkelt! Använd språk som alla förstår. Att svänga dig med fina ord och facktermer som bara den inbitne förstår får många att känna sig utestängda. Tacken för att jag läst din text ska inte vara att jag känner mig korkad.
  • Gärna ett aha! Får jag bara med mig en enda grej som får mig att känna – ja just det! Eller – aha! Så får det i alla fall mig att känna att texten jag läste var värt något. Den fick mig att känna mig aningen smartare.
  • Fånga en känsla! Lyckas du få mottagaren att också känna något, det kan handla om medkänsla, glädje eller sorg så blir ditt budskap starkare. Mottagaren har engagerad sitt känsloliv och ditt budskap kommer göra ett starkare intryck.

Jag som punktat upp de här självklarheterna heter Pernilla Gillback och har lång erfarenhet av att hitta kärnan i ett budskap, intervjua och föra budskapet vidare. Med många år som journalist och redaktör inom tv-branschen har jag blivit specialist på att sammanfatta och berätta korrekt och kort.  

Men jag kan också berätta långt, superlångt faktiskt. I boken Tonårsdrömmar – Noice, Hasse & jag, skildrar jag hur livet såg ut för en 14-årig Hasse Carlsson när han över en natt slog igenom som tonårsidol i ett av Sveriges mest populära band när 70-talet gick över i 80-tal.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.